Fiecare are steaua sa!

5 decembrie 2013

Am lustruit ghetutele ?!!

 
Sarbatoarea de Mos Nicolae este o sarbatoare a copiilor,chiar daca am trecut demult de virsta copilariei mie imi face deosebita placere sa cred ca "mosul" va trece si pe la mine!Daca uitam sa mai fim copii....,atunci chiar ca am trecut degeana prin viata.In noaptea de 5/6 decembrie se spune ca Mos Nicolae vine la geamuri si vede copiii care dorm si sint cuminti, lasindu-le in ghete dulciuri si alte daruri, insa tot el este acela care-i pedepseste pe cei lenesi si neascultatori. In dimineata de Sf. Nicolae, copiii cuminti gasesc daruri in ghetute. E un obicei vechi, nu numai la romani, de a face cadouri in aceasta zi. Spre deosebire de Mos Craciun, Mos Nicolae nu se arata niciodata. De altfel, povestea darurilor impartite pe furis in aceasta noapte incepe din vechime.Iarna incepe in noaptea de Sf. Nicolae. Expresia populara "s-a dat Sf. Nicolae jos din cui "are radacini in credinta ca sfintul ii ajuta pe copii  in ispravile lor si exprima faptul ca parintii ameninta copiii obraznici, aratind nuiaua doar cu degetul.Tot in popor se spune ca iarna incepe la Sfintul. Nicolae. Mos Nicolae este batrin si are barba alba, iar in aceasta zi Mosul isi scutura barba, deci trebuie sa ninga. In aceasta zi, se spune: A intinerit Sf. Nicolae . De regula, de ziua lui apare pe un cal alb, aluzie la zapada care cade in luna decembrie, si se spune ca daca Sf. Nicolae a venit pe un cal alb, Sf. Ion va merge pe un cal negru, adica va intoarce iarna. In ziua de Sf. Nicolae incepe ziua sa se mareasca: La Sf. Nicolae se intoarce noaptea la ziua cu cit se intoarce puiu-n gaoace , zice poporul. De ziua lui se fac vraji, farmece si pronosticuri meteorologice, se pun crengute de pomi fructiferi in apa pentru a inflori de Anul Nou, ocazie cu care se prognozeaza si rodul livezilor pentru anul viitor.
Mosule sa stii ca eu am fost cuminte..........,daca vei veni, o sa-mi faci cea mai mare bucurie!

Niciun comentariu: