Fiecare are steaua sa!

6 ianuarie 2013

De la IORDANIT...,la botezul Domnului !


Botezul Domnului, cunoscut in popor sub denumirea de Boboteaza, are loc pe data de 6 ianuarie, zi care incheie ciclul sarbatorilor de iarna la romani.Sarbatoarea crestina a luat locul unei festivitati pagane-IORDANITUL, celebrarea zeului Dionysos, cand aveau loc o serie de ospete si manifestari orgiastice.Legat de originea acestei sarbatori, sunt si voci ale specialistilor care sustin ca Boboteaza ar fi luat locul unei festivitati din lumea tracica Epoca fierului sau cea a bronzului), altii din contra, sunt de parere ca divinitatea celebrata ar veni din adancul religiilor asiatice si egeene, din epoca neolitica. Cu toate aceste dispute, un lucru este cert, cultul zeului respectiv era atat de raspandit in antichitate incat ar fi fost posibil sa devina o religie universala cu care s-a luptat destul de crunt crestinismul, reusind sa supravietuiasca astazi, la romani, sub forma obiceiului Iordanitul femeilor.Dionysos, in mitologia greaca, zeul vinului si al vitei de vie, era una dintre cele mai importante divinitati cunoscute in vechime si al carui cult era raspandit in intreaga lume. El era fiul lui Zeus cu muritoarea Semele, facea parte din cea de-a doua generatie de olimpieni, iar la romani este cunoscut sub numele de Bachus. La serbarile care se dadeau in cinstea zeului Dionysos, in primele zece zile ale anului, participa toata lumea dar, mai ales, femeile, unde se manca, se bea, se dansa si se incheia cu manifestari orgiastice. Aceste festivitati misterioase ale lui Dionysos s-au celebrat in Italia pana tarziu in epoca imperiala.Si la romani se mai pastreaza amintirea manifestarilor specifice cultului zeului Dionysos, zi in care femeile maritate se aduna in grupuri de 10-30 de persoane la o gazda. Aceste festivitati poarta denumirea de Iordanitul sau Torontoiul Femeilor si se desfasoara si in zilele noastre, indeosebi in judetele din sud-estul Romaniei (Buzau, Vrancea, Braila, Tulcea si Constanta). Fiecare participant la festivitate aducea alimente si bautura si le preparau la gazda. Dupa ce mancau si beau din belsug spunand ca se iordanesc (sinonim pentru betie), cantau, jucau, chiuiau, ieseau pe drum unde insfacau barbatii iesiti intamplator in calea lor, ii ridicau si ii duceau cu forta la rau sau la lac sub amenintarea ca-i arunca in apa. Acestia se rascumparau cu un dar, de obicei cu o vadra de vin (10 litri). Dadeau ce li se cereau numai sa scape de iordanite.De altfel, nici nu aveau ce face! Iordanitele se mai urcau pe o grapa trasa pe rand de alte femei, mergeau prin case si stropeau cu apa pe cei intalniti, faceau tot felul de nazdravanii. Acum, la Tontoroiul Femeilor cunoscutele norme de buna-cuviinta ale satului traditional erau abolite, iar excesele de bautura si petreceri peste masura tolerate. De altfel, femeile se considerau in aceasta zi mai puternice si cu mai multe drepturi decat barbatii: lasau toate obligatiile de sotie si mama in seama soacrelor si chiar a barbatilor, chefuiau si se distrau intre ele fara rezerve si fara sa dea cuiva socoteala.In unele sate, ceata femeilor casatorite primea in randurile sale tinerele neveste, casatorite in anul incheiat, printr-o ceremonie speciala: acestea erau duse la rau si stropite cu apa. Elemente ale acestei petreceri de pomina sunt pastrate astazi de femeile din comuna Pantelimon, din imediata apropiere a orasului Bucuresti. Ca origine, ciudatul obicei este o supravietuire a cultului dedicat zeului Dionysos care, printre altele, se manifesta prin dansuri frenetice si extaz mistic inclusiv in cetatile antice de la Marea Neagra (Calatis, Histria, Tomis). De remarcat faptul ca in calendarul cetatii Calatis, pe ruinele caruia s-a ridicat Mangalia de astazi, o luna a anului era dedicata lui Dionysos, zeu al vegetatiei, al vitei de vie si al betiilor rituale, dovada ca acesta facea parte din panteonul local. Asadar, nu a fost deloc usor pentru crestinism. Aceasta o demonstreaza si evolutia destul de greoaie, pentru ca in primele secole d.Hr., Boboteaza era sarbatorita impreuna cu Nasterea Domnului, pe 6 ianuarie. De abia in secolul al IV-lea d.Hr., cele doua sarbatori au fost despartite; 25 decembrie fiind data stabilita pentru praznuirea Nasterii Domnului si 6 ianuarie pentru Botezul Domnului si astfel s-a pecetluit trecerea de la paganism la crestinism.




Niciun comentariu: