Fiecare are steaua sa!

16 august 2011

VITAMINA „ D” PRETIOASA PENTRU ORGANISM




Ajutand la absortia calciului de catre organism, vitamina D joaca un rol important in impiedicarea aparitiei osteoporozei. Mai mult, unii cercetatori sustin ca ar fi eficienta si pentru prevenirea cancerului, in special de colon si de san, si de aceea in prezent se fac studii in acest sens.
Avand in vedere rolul deosebit pe care-l are pentru sanatatea organismului, este important sa se respecte necesarul cotidian de vitamina D.
Vitamina D (numita si calciferol) este o vitamina liposolubila, care intervine in asimilarea calciului si fosforului si este foarte importanta pentru mineralizarea oaselor. Studiile demonstreaza ca vitamina D are un rol important si in reglarea presiunii sanguine si in tratarea hipertensiunii, cat si in prevenirea unor boli autoimune. Se gaseste in lapte (ghidul alimentar canadian recomanda consumul a cel putin doua cesti de lapte pe zi) sau in bauturile din soia imbogatite cu vitamina D. Margarina este obligatoriu imbogatita cu vitamina D, dar aceasta se gaseste natural in oua si peste gras. De altfel, expunerea constanta la soare poate stimula pielea umana sa produca importante cantitati de vitamina D. Astfel, in timpul verii este usor ca necesarul zilnic de vitamina D sa fie acoperit doar prin simpla expunere a fetei si a mainilor la soare timp de 15 minute. Dimpotriva, in sezonul rece, intre lunile octombrie si martie, nu stam indeajuns la soare ca sa avem suficienta vitamina pentru a raspunde nevoilor cotidiene. Mai mult decat atat, persoanele in varsta sau cele cu o piele mai inchisa la culoare au dificultati in a produce vitamina D. Pentru a preveni anumite boli si a proteja oasele, Societatea Canadiana de Cancer recomanda, printre altele, consumul de suplimente nutritive pentru a se asigura, astfel, nevoile de vitamina D ale organismului.
Vitamina "D"(solubila in grasimi)
Doza zilnica recomandata: 400-800 IU
Surse naturale: sardine, somon, ciuperci, oua, lapte, cereale, herring, ficat, ton, untura de peste.Ideal, luata in combinatie cu: calciu, vitaminele A si C, fosfor, acizi grasi esentiali.
Simptome ale deficientei de vitamina D:
La sugari: deformare ireversibila a oaselor
La copii: intarzierea dezvoltarii dintilor, muschi slabiti.
La adulti: osteoporoza, hipocalcemie.
Simptome ale excesului de vitamina D: greata si varsaturi, dureri de cap, constipatie, diaree, oboseala, apetiti scazut, sete excesiva si urinare excesiva, proteine in urina, afectiuni hepatice si renale.
Exista 5 forme de vitamina D, numerotate de la 1 la 5, insa cele mai active forme sunt vitamina D2 si vitamina D3. Prima dintre ele se gaseste la nivelul plantelor, in timp ce vitamina D3 se sintetizeaza la nivelul organismului uman.
Foarte putine surse naturale contin o cantitate semnificativa de vitamina D. Cele mai bogate in vitamina D sunt uleiurile din ficat de peste (de exemplu o lingura de ulei de cod contine 1360 UI vitamina D), apoi pestii precum somon, macrou, sardine, ton, tipar. Ouale, mai exact galbenusurile sunt o sursa de vitamina D, insa cantitatea de vitamina D este relativ scazuta (20 UI/ou).




Un comentariu:

Ryanna spunea...

Meg,
sper că eşti bine,şi că ţi s-a stricat doar calculatorul,dacă nu ai mai postat nimic de atâta vreme..te aşteptăm să revii cu forţe proaspete aici,să ne dăruieşti felii din sufletul tău frumos...îţi doresc mult senin şi fericire în viaţa ta...te îmbrăţişez cu mare drag,
ryanna..