Fiecare are steaua sa!

10 mai 2011

Zece pasi pentru a preveni cancerul

Limitati expunerea la radiatii si chimicale, faceti des analize, tineti-va greutatea sub control si mancati fructe si legume. Sunt cateva masuri care scad riscul de cancer sau recidiva la cei care se afla in tratament .
Genele joaca un rol important in aparitia cancerului, dar nu primordial. Stilul de viata sanatos si controalele regulate pot preveni aproape jumatate din decesele cauzate de cancer, conform Societatii Oncologice Americane. Cercetari recente au aratat ca boala se poate preveni cu ajutorul urmatoarelor masuri.

1. Renuntati la fumat

Fumatul nu este vinovat doar de cancer pulmonar, ci si de cancer in gat, esofagian, stomacal si pancreatic. In plus, fumatul e cauza mortii premature subite.

2. Faceti analize regulat

Testele pot depista cancerul la san, de colon, de prostata, de col uterin sau de piele. Medicul va recomanda intervalul la care trebuie efectuate testele.

"Nu trebuie asteptate simptomele, depistarea cancerului in faza incipienta creste considerabil sansele de vindecare. Screeningul poate include examen clinic, analize de sange, ecografie sau radiografie, teste genetice, markeri tumorali", recomanda Dana Stanculeanu, medic oncolog la Institutul Oncologic din Bucuresti.

Totusi, markerii tumorali nu sunt foarte rigurosi si indica si prezenta afectiunilor benigne, nu doar a celor maligne. Pentru a confirma diagnosticul sunt necesare si alte teste. "Un test mai elocvent e PFA, pentru depistarea cancerului de prostata, si tomografia pentru depistarea cancerului de plamani", adauga oncologul Alexandru Grigorescu.

3. Limitati consumul de alcool

Asta inseamna nu mai mult de doua pahare pe zi pentru barbati si unul pentru femei. Cancerul in gat are o incidenta de sase ori mai mare in randul consumatorilor de alcool decat in cazul celor care nu obisnuiesc deloc sa bea. Betiile de weekend nu limiteaza riscul.

4. Protejati-va de soare

Razele ultraviolete altereaza ADN-ul si provoaca mutatii genetice care duc la cancer de piele. "Cremele de protectie solara nu sunt doar pentru zile cu soare, ci si pentru zile cu nori. Un factor de protectie peste 30 sau mai mare e de preferat", recomanda dermatologul Mihaela Leventer.

5. Pastrati-va o conditie fizica buna

Persoanele active au un risc mai mic de a face cancer de colon sau la san, spre deosebire de sedentari. Nu trebuie sa faceti performanta in atletism ca sa beneficiati de pe urma exercitiilor fi zice. Mersul pe jos, plimbarile cu bicicleta, dansul sau alte exercitii "cardio" sunt suficiente.

6. Controlati-va greutatea

Asta inseamna un indice de masa corporala nu mai mare de 25. Cresterea indicelui a fost asociat cu cancer endometrial, de vezica urinara, esofagian, renal, tiroidian si de colon, potrivit unui studiu din 2008, publicat in "Lancet". "Luati ca reper greutatea de la 18 ani si incercati sa nu o depasiti cu mai mult de 2-3 kilograme", este sfatul specialistului in alimentatie Gheorghe Men cinicopschi.

7. Atentie la hormoni

Tratamentul hormonal dupa menopauza a fost asociat cu un risc crescut de cancer uterin. "Daca tratamentul cu hormoni este imperativ si nu exista alternative, nu il prelungiti mai mult de cinci ani", e sfatul oncologului Alexandru Grigorescu.

8. Luati pastile care reduc riscul de cancer

In ultimii ani au fost produse si testate medicamente care reduc riscul de cancer la cei predispusi: medicamentele antiestrogenice, de prevenire a can cerului la san, acid retinoic, pentru prevenirea cancerului cutanat, si aspirina, pentru cancerul de colon.

9. Limitati expunerea la radiatii si chimicale

Incercati sa limitati expunerea la radiatii si la anumite substante chimice continute de produsele folosite in gospodarie. "Radiografiile frecvente (razele X), expunerea prelungita la soare (raze UV) si razele ionizante au fost asociate cu cancer de piele, tiroidian, stomacal, pulmonar si cancer la san", atrage atentia Alexandru Grigorescu.

10. Dieta "vegetariana"

Desi studiile sunt controversate in ceea ce priveste legatura dintre alimentatie si riscul de cancer, o dieta bogata in vegetale, fibre si saraca in mezeluri intens procesate termic si chimic si "clasicele" cinci portii de fructe si legume pe zi sunt de luat in seama. "Reducerea consumului de racoritoare dulci, deserturi si bomboane, chipsuri, fainoase limiteaza si riscul de cancer", adauga prof. Mencinicopschi.

Niciun comentariu: